belastingdienstFactureren doe je als ondernemer om meerdere redenen. De meeste facturen gaan als het goed is naar klanten. Toch is het ook voor andere zaken belangrijk te factureren en te administreren, zoals voor de Belastingdienst. Je betaalt namelijk belasting over je omzet (Btw).

Btw wordt door de ondernemer berekend in de prijs voor zijn producten of diensten. Je dient als ondernemer per maand, kwartaal of jaar aangifte te doen en btw te betalen. Anderzijds mag je als ondernemer belasting die betaald is over zakelijke kosten, aftrekken van de belasting. Je betaalt deze btw als je zelfstandig een bedrijf of beroep uitoefent. Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

Waarover betaal je dan allemaal btw? Hoofdzakelijk over de omzet je die bij klanten in rekening brengt voor goederen en diensten. Er zijn voor verschillende goederen en diensten ook verschillende btw-tarieven, dus houd hier rekening mee. Er zijn ook zaken waarbij je praktisch niets levert. Dit heet ‘bijzondere omzet’ en hiervoor gelden speciale regels. Voor sommige speciale zaken betaal je overigens ook geen btw.

Veel ondernemers gebruiken goederen die ze kopen via hun bedrijf ook privé, of voor het personeel of relaties. Hierover betaal je in de meeste gevallen wel btw. De btw op deze goederen zijn dan namelijk eerder al afgetrokken als voorbelasting. Voor het gebruik van deze goederen dien je dan wel btw te betalen.

Het is dus zaak om als ondernemer alles netjes en overzichtelijk bij te houden. Wanneer je dit niet goed doet en bijvoorbeeld vergeet over bepaalde zaken btw te betalen, kan dit vervelende consequenties hebben, zoals het ontvangen van een stevige naheffing van de Belastingdienst.